A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр Чернівецької селищної ради

Засоби альтернативної і додаткової комунікації для немовленнєвих дітей

Дата: 13.03.2024 10:11
Кількість переглядів: 90

Фото без опису 

      Кожна дитина потребує спілкування, але не кожна має змогу реалізувати цю потребу. До нашого закладу приходять діти, яким не завжди доступне звичне для інших мовлення. Зрозуміти їх допоможуть альтернативні засоби комунікації.

Що таке альтернативна і додаткова комунікація?

Альтернативна і додаткова комунікація (АДК), за визначенням Міжнародної асоціації з альтернативної і додаткової комунікації, — це набір засобів і стратегій, які може використовувати будь-яка особа для вирішення щоденних завдань спілкування.

У спілкуванні ми використовуємо не тільки слова. Крім слів, ми користуємось жестами та мімікою, текстовими повідомленнями, смайлами-емоджі в телефоні. Малюнки на дорожніх знаках, вказівники, символічні зображення, розташовані у громадських закладах, «повідомляють» нам про певні правила та надають важливу інформацію.

Кому та для чого потрібна АДК? 

Існують люди, діти та дорослі, які з певних причин не можуть спілкуватися або мають труднощі у використанні усного мовлення. Чи означає це, що вони ніколи не зможуть спілкуватись, повідомляти про свої потреби, бажання, ділитися думками або враженнями? Як саме можуть спілкуватись люди без слів? Для цього і потрібна АДК.

Альтернативна і додаткова комунікація може мати різні форми: мовлення, погляд, текстові повідомлення, жести, вираз обличчя, дотик, жестова мова, піктограми, малюнки, додатки з символами та пристрої для генерації мовлення тощо. АДК є важливою насамперед для людей з мовленнєвими розладами при таких особливостях розвитку, як аутизм, інтелектуальна недостатність, порушення розвитку мовлення та інші стани, а також у разі втрати набутого мовлення внаслідок інсультів, травм тощо.

АДК можуть користуватись і діти, і дорослі. Деякі особи послуговуються АДК тимчасово, впродовж якогось періоду. Інші — протягом усього життя. Кожна людина може використовувати ті засоби комунікації, які є зручними для неї, комбінувати та поєднувати різні засоби та форми спілкування (міміку, жести, піктограми, слова).

АДК дає змогу спілкуватися навіть за відсутності усного мовлення. Одним із поширених засобів АДК є символічні малюнки-піктограми на позначення окремих слів, понять.

На наших заняттях ми використовуємо картки для АДК. Комунікативна система обміну картками (PECS) дає змогу зацікавити дитину новою предметною дією, організувати повсякденні справи, скласти спільний розпорядок дня, розвивати вербальне мовлення, полегшити соціалізацію.

В Україні соціальне підприємство «ДивоГра» з 2015 р. адаптує піктограми українською, розробляє власні символьні зображення та формує добірки піктограм з різних тем. Командою “ДивоГра” створено підручники, посібники, художні книги, розмальовки з використанням піктограм. На сайті можна знайти інформацію щодо використання засобів АДК для батьків, фахівців, педагогів, що працюють з дітьми з ООП.

 

Використано матеріали сайту https://www.dyvogra.com/

 

 

Пропонуємо декілька варіантів піктограм для користування

Фото без опису Фото без опису   Фото без опису    Фото без опису 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень