A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр Чернівецької селищної ради

Пісочна терапія у роботі психолога з дітьми дошкільного віку

Дата: 30.10.2024 11:19
Кількість переглядів: 257

 

Фото без опису

Сьогодні одним з найбільш популярних методів психологічної допомоги дітям є пісочна терапія. Завдяки цьому відносно новому методу, у дитини розвивається здатність до самовираження і творчого сприйняття світу.

 Пісочна терапія – це один з методів арт-терапії, який передбачає взаємодію з піском. Він є  способом спілкування дитини або дорослого з навколишнім світом і самим собою, а також  засобом зняття внутрішньої напруги.

Пісок – це надзвичайно цікавий і загадковий матеріал. Він здатний знімати нервову напругу, покращувати настрій, викликати найбагатші асоціації. Гра з піском захоплює і дорослих, і дітей. За допомогою таких ігор можна виразити свої відчуття та переживання. Не потрібно спеціальних навичок, щоб працювати з цим матеріалом, оскільки всім дітям він знайомий і зрозумілий.

Пісочна терапія допомагає розвивати у дітей пам’ять, увагу і просторову уяву.

Створюючи свій, неповторний світ на піску за допомогою різноманітних фігурок, малюк передає нам всі свої фантазії і переживання. 

Пісочна терапія також сприяє розвитку наступних навичок:

– Формування комунікативних навичок;
– Поліпшення пам’яті, уваги та образного мислення;
– Розвиток дрібної моторики рук;
– Позбавлення від тривог і страхів.

Граючи з піском у дитини посилюється бажання дізнаватися щось нове, експериментувати і працювати самостійно, в пісочниці потужно розвивається тактильна чутливість як основа «ручного інтелекту». Дуже добре в іграх з піском більш гармонійно і інтенсивно розвиваються всі пізнавальні функції (сприймання, увага, пам’ять, мислення), а також мова і моторика. Пісок як і вода, здатний «заземлювати» негативну енергію, що особливо актуально в роботі з «особливими» дітьми.

Граючи з піском, дитина самостверджується. Використовуючи іграшки, вона виражає все те, що їй

важко виразити в словах. Кожна вибрана іграшка втілює який-небудь персонаж, який взаємодіє з

іншими героями.

Дошкільник сам придумує, про що вони говорять або що роблять. У всіх випадках маля відчуває себе господарем свого маленького світу. Те, що раніше таїлося в глибині дитячої душі, виходить на поверхню пісочниці; персонажі гри приходять в рухи, виражаючи найбільш актуальні для дитини відчуття і думки. Весь нехитрий матеріал допомагає дітям будувати свій власний світ і обігравати в нім різні внутрішні проблеми. Гра в пісок дає засоби для вирішення конфліктів і передачі відчуттів. Вибрані іграшки, допомагають дитині самовиразитися: у вільній грі вона може виразити те, що їй хочеться зробити, те, що вона не може пояснити словами, розповісти або малюку важко виразити свої емоції, страхи, переживання.

Практичні психологи пропонують вашій увазі кілька вправ для гри в пісочному ящику з дітьми.

Гра «Тематичний світ»
Таким чином можна пропрацювати актуальну проблему. Дітям дається інструкція, наприклад, побудувати світ «Мій дитячий садок», «Моя школа» і т. д. (залежно від проблематики). Між фігурами можна вести діалоги, програвати мініспектаклі життєвих подій.

Гра «Чарівний пісок»
Мета: розвиток тактильно-кінетичної чутливості, зняття емоційної напруги.
Інструкція: “Перед тобою пісок. Хочеш занурити в нього руки? (Відповідь дитини). Опусти руки в пісок і розкажи про свої відчуття (теплий, сухий, розсипається, тече крізь пальчики). Пропусти між пальчиками. Відчувається тепло власних рук? Які спогади (почуття) охоплюють тебе? Щось можеш пригадати?
Давай виконаємо такі вправи:
• ковзай долонями по поверхні піску, виконуючи зигзагоподібні і кругові рухи (як машинки, змійки);
• виконай ті ж рухи, поставивши долоню на ребро;
• зроби відбитки кулачків; ребрами долонь зроби химерні візерунки на поверхні піску; знайди схожість з іншими предметами (ромашка, сонечко, травинка, дерево, їжачок);
• пройдися по поверхні піску кожним пальцем по черзі правою і лівою рукою (можна групувати пальці по два, три, чотири і т. д.)
• пограй на поверхні піску, як на клавіатурі піаніно або комп’ютера
• занур в сухий пісок кисті рук і починай ними ворушити, спостерігаючи за тим, як змінюється піщаний рельєф
• звільни руки від піску, не здійснюючи різких рухів, тільки ворушачи пальцями і здуваючи піщинки
Запитання після вправи: що ти відчував при роботі з піском? Тобі було приємно чи ні?

Гра «Відбитки наших рук»
На рівній поверхні піску дитина і дорослий по черзі роблять відбитки кистей рук: внутрішньою і зовнішньою стороною. Важливо затримати руку на піску, злегка вдавивши її, і відзначати свої відчуття. Дорослий починає гру, розповідає про свої відчуття: “Мені приємно. Я відчуваю прохолоду (або тепло) піску. Коли я рухаю руками, я відчуваю маленькі піщинки. А що відчуваєш ти?”

Гра «Пісочний дощик»
Психолог: “В нашій пісочниці може йти незвичайний пісочний дощик і дути пісочний вітер. Це дуже приємно. Ви самі можете влаштувати такий дощик і вітер.”
Інструкція: дитина повільно, а потім швидко сипле пісок зі свого кулачка в пісочницю, на долоню дорослого, на свою долоню.
Потім із закритими очима дитина кладе долоню на пісок, а дорослий сипле пісок на один з пальчиків. Дитина повинна вгадати, на який саме. Гра сприяє регуляції м’язового напруги.

Гра «Незвичайні сліди»
Мета: розвиток тактильної чутливості.
“Йдуть ведмежата” – дитина кулачками і долонями з силою натискає на пісок.
“Стрибають зайці” – кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні піску, рухаючись в різних напрямках.
“Повзуть змійки” – дитина розслабленими / напруженими пальцями рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).
“Біжать жучки-павучки” – дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки в пісок, зустрічаючись під піском руками один з одним – “жучки вітаються”).

Гра «Змійки»
Мета: зняти емоційне напруження
Інструкція: візьми Змійку за голову або хвіст і проведи по піску. Тепер візьми мотузку так, як ручку, плавно пройди по зміїному сліду. Потім можна взяти Змійку за голову і малювати візерунки: кружечки, петельки, палички.

Гра «Занурення рук в пісок»
Занурення під керівництвом дорослого всієї кисті в пісок, а потім обережне розкопування кожного пальця дорослим. Дана гра спрямована на підвищення тактильних відчуттів і на подолання страхів.

Пісок – один з улюблених матеріалів для ігор і занять дітей. Такі ігри піднімають настрій у дітей, викликають емоції радості, спонукають до діяльності. Діти стають упевненішими і здатними долати життєві труднощі, навчаються розуміти себе і інших. У них формуються навички позитивної комунікації, розвивається тактильна чутливість і дрібна моторика рук.

Запропоновані заняття можуть проводитися з дітьми індивідуально і з невеликою підгрупою дітей.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень