A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Інклюзивно-ресурсний центр Чернівецької селищної ради

Нейровправи як елемент корекційно-розвиткового заняття (з досвіду роботи фахівців (консультантів) Чернівецького ІРЦ)

Дата: 14.03.2024 11:53
Кількість переглядів: 680

 Фото без опису

     Нейровправи для дітей – це психологічні методи, які поєднують в собі принципи нейропластичності та психотерапії для покращення розвитку дітей. Вони призначені для підтримки і поліпшення фізичного, когнітивного, соціального та емоційного розвитку дитини. Ці методи активують нейронні шляхи в мозку дитини, сприяючи формуванню нових нейронних зв’язків і розвитку навичок.

Кожна з вправ сприяє збудженню певної ділянки мозку і вмикає механізм об'єднання думки і рухів. В результаті цього новий навчальний матеріал сприймається більш цілісно і природно, як би розумом і тілом, і тому краще запам'ятовується. Крім цього вправи для мозку також сприяють розвитку координації рухів і психофізичних функцій.

Таким чином, вдосконалення розумових та інтелектуальних процесів потрібно починати з розвитку рухів тіла і пальців. Ще одним позитивним моментом від проведення нейропсихологічних занять є те, що вони дають не тільки швидкий, а й накопичувальний ефект, розвиваючи при цьому логічне мислення і підвищуючи розумову діяльність в цілому. Але при цьому необхідне точне виконання всіх прийомів і рухів. Під впливом нейропсихологічних  вправ в організмі дитини відбуваються позитивні комплексно-структурні зміни.

Ось вправи, які ми використовуємо у своїй роботі з дітьми. Вони стануть у нагоді для маленьких перерв в ході заняття, або для налаштування на роботу перед заняттям, або просто як гра у вільну хвилинку.

Вправи рекомендують поступово ускладнювати:

  • прискорювати темп
  • виконувати з легко прикушеним язиком і заплющеними очима (вимкнення мовного і зорового контролю)
  • підключати рухи очей і язика до рухів рук
  • підключати дихальні вправи і метод візуалізації.

«Вушка»

Мета: Енергетизація мозку.

Розправляти і розтягувати зовнішній край кожного вуха однойменною рукою в напрямку вгору-назовні від верхньої частини до мочки вуха (п’ять разів). Промасажувати вушну раковину.

«Ліхтарики»

Мета: Розвиток міжпівкульної взаємодії (мозолистого тіла), довільності і самоконтролю.

Покласти кисті на стіл. Одна – стиснута в кулак, інша лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаці, а ліва – долоня, то змінити на: права – долоня, ліва – кулак і так далі).

«Дзеркальне малювання»

Мета: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

На аркуші чистого паперу, взявши в обидві руки олівці або фломастери, пропонуємо дитині малювати одночасно обома руками дзеркально симетричні малюнки, літери, цифри. Рекомендується при виконанні цього завдання використовувати музику.

Малюнки для дзеркального малювання двома руками.

«Кільце»

Мета: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Піднімаємо вгору обидві долоні і починаємо перебирати пальці на обох руках, поєднуючи в кільце з великим пальцем по черзі вказівний, середній, безіменний та ін. Виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім обома. Ведучий змінює темп виконання, то прискорюючи, то сповільнюючи його.

«Кулак – ребро – долоня»

Мета: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Ведучий показує дитині три положення долоні на столі, які послідовно змінюють один одного: розкрита долоня на столі, долоня, стиснута в кулак, долоня ребром на столі. Спочатку вправа виконується разом з ведучим:

а) долонею правої руки;

б) долонею лівої руки;

в) обома долонями одночасно.

При цьому міняємо темп виконання, то, прискорюючи, то, сповільнюючи його. Потім дитина виконує вправу самостійно.

«Вухо – ніс»

Мета: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, змініть положення рук «з точністю до навпаки».

«Перехресні рухи»

Мета: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Виконуйте перехресні координовані рухи одночасно правою рукою і лівою ногою (вперед, в сторони, назад). Потім зробіть те ж лівою рукою і правою ногою.

«Горизонтальна вісімка»

Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Намалюйте в повітрі в горизонтальній площині цифру вісім три рази спочатку однією рукою, потім іншою, потім обома руками одночасно.

Також у своїй роботі з дітьми ми використовуємо вправи на розвиток сенсорної інтеграції, цей підхід спрямований на розвиток обробки сенсорної інформації дитиною. Завдяки спеціально розробленим матеріалам, які стимулюють різні сенсорні системи (такі як дотик, зір, слух тощо), дитина може краще відчувати та інтегрувати різноманітні сенсорні враження. Для таких вправ ми використовуємо мячики. Дитині потрібно відтворити рух в заданому порядку одночасно двома руками.

Також вправи на зорово-слухове сприймання, які покращують мисленнєву діяльність, уважність, пам’ять, здатність концентруватися, закріпити вивчений матеріал. У своїй роботі ми використовуємо такі вправи, як: «Послухай і покажи», «Прочитай і покажи», «Долонька кружечок» під час цих вправ дитині потрібно уважно послухати фахівця і показати двома руками одночасно.

Вправи нейропсихології універсальні. Вони допомагають і дорослим, і дітям. Дуже прості у виконанні, вони не вимагають спеціальної фізичної підготовки. Регулярне виконання цих вправ позбавляє втоми, підвищує концентрацію уваги, сприяє підвищенню фізичної та розумової активності, стимулює мовленнєві процеси. Вони допомагають дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, долати різні вади, роблять корекційні заняття веселими і цікавими.

Ці заняття перш за все мають бути цікавими для дитини. Отримуйте задоволення разом! Це не тільки корисно, але й весело!

Фото без описуФото без описуФото без опису  Фото без опису  


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень