Пісочна терапія в корекційній роботі (з досвіду роботи фахівців (консультантів) Чернівецького ІРЦ)
Пісочна терапія - це унікальний спосіб спілкування зі світом і з самим собою, він дає можливість доторкнутися до глибинного, справжнього, знімає внутрішню напругу, підвищує упевненість в собі і відкриває нові шляхи розвитку.
Практика використання даного методу у нашій роботі з дітьми з особливими освітніми потребами показує, що пісок є чудовим засобом для розвитку та саморозвитку дітей, а гра з ним позитивно впливає на їхній емоційний стан.
У чому ж полягає цінність технік даного методу для розвитку дитини з ООП:
- забезпечують розвиток тактильно-кінестетичої чутливості, дрібної моторики рук, удосконалення візуально-просторового орієнтування;
- сприяють формуванню сенсорних уявлень, координації рухів в системі «око-рука» (а це, в свою чергу, сприяє розвитку мови, пам'яті, довільної уваги);
- створюють сприятливу основу для розвитку емоційно-чуттєвої сфери дитини - допомагають стабілізувати емоційний стан, зняти м'язову напругу;
- істотно підсилюють бажання дитини пізнавати щось нове, експериментувати, працювати самостійно, виховують допитливість, формують здатність до спостереження і навички дослідницької поведінки;
- допомагають дитині стати активним діячем, а не просто спостерігачем, відчути себе дослідником і відкривачем.
Основними інструментами даного методу є ящик блакитного кольору (символізує небо й воду), заповнений піском (звичайним, або кінетичним), а також різноманітні предмети: іграшки, мініатюрні фігурки, прикраси, біжутерія, стрічки - це необхідно для того, щоб дати дитині стимул створювати власний світ.
Гра з піском надає можливість позбутися психологічних травм за допомогою перенесення на площину пісочниці своїх внутрішніх переживань та фантазій, заспокоїтися, або ж позбутися негативних почуттів. Також гарний вплив на дітей мають ігри у пісочниці з підсвіткою та заняття під музичний супровід, що є додатковою сенсорною стимуляцією.
Дії дітей з піском можуть бути різноманітними:
- прості маніпуляції, такі як висипання, пересипання, заповнення ємностей піском, відкладання відбитків;
- проникнення в товщу піску, риття ямок і тунелів, ховання в пісок предметів з їх подальшим витяганням;
- малювання на піску візерунків, предметів живої і неживої природи;
- організація сюжетів, створення композиції.
Пропонуємо вам декілька вправ з піском, які, на нашу думку, чудово сприяють розвитку чуттєвого досвіду дитини, розвивають аналізатори, сенсорні та пізнавальні здібності дітей, творчу уяву та фантазію, допомагають зняти емоційне та фізичне напруження.
Вправа «Автозаправка».
Мета: розвивати увагу, пам’ять, тактильно-кінетичну чутливість, знімати емоційне напруження.
Обладнання: пісочниця з піском, іграшковий транспорт невеликих розмірів.
Хід вправи: на рівній поверхні піску дорослий викладає в рядок різні види наземного транспорту (автобус, автомобіль, спецтехніку) і проговорює:
- дивись, яка кількість машин, усі вони стоять в черзі на автозаправці;
- уважно розглянь їх, а тепер заплющ очі (у цей час психолог засиплює піском одну з машин);
- а тепер відкривай очки. Уяви, що раптом пішов справжній піщаний дощ і засипав одну з машин, спробуй визначити, яку саме.
Примітка: Після виконання завдання обов’язково дайте дитині погратися цими машинками: поїздити по піску, роздивитися сліди, які машинки залишають, насипати гірку.
Вправа «Чарівний пісок».
Мета: розвивати тактильно-кінетичну чутливість, удосконалювати координацію рухів, дрібну моторику, орієнтацію у просторі; знімати емоційне напруження.
Обладнання: пісочниця з піском, або манкою.
Хід вправи: педагог виконує дії з піском, коментуючи їх.
- Це пісок. Хочеш занурити в нього руки? (Відповідь дитини). Пропусти його між пальчиками. Що ти відчуваєш? Тобі приємно?
- Виконаймо такі вправи:
- ковзай долонями по поверхні піску, виконуючи зигзагоподібні та кругові рухи (як автівки, як змійки);
- виконай ті самі рухи, поставивши долоню на ребро;
- зроби відбитки кулачків;
- «пройдися» по поверхні піску кожним пальцем по черзі правою та лівою рукою;
- «пограй на поверхні піску, як на клавіатурі піаніно, або «подрукуй» на комп’ютерній клавіатурі.
Примітка: Також можна заздалегідь підготувати альбом з зображеними лініями, візерунками, простими контурними зображеннями та попросити дитину відобразити їх на піску.
Вправа «Мій чарівний світ».
Мета: стимуляція вербальної і невербальної активності, формування навичок позитивної комунікації; зняття емоційного напруження; розвиток творчої уяви та фантазії.
Обладнання: пісочниця з підсвіткою, іграшки, мініатюрні фігурки.
Хід вправи:
Фахівець задає дитині запитання:
1. Чи подобаються тобі казки? Діти зазвичай люблять казки. Ти, звичайно, вже не маленька, але, сподіваюся, тобі сподобається ця казкова гра. Уяви собі, що в тебе з’явилася чарівна паличка і ти можу створити свою власну казкову країну.
1. Заплющ очі і уяви, щоб ти хотіла б бачити у цій країні, які будинки? Хто її мешканці? (Далі психолог пропонує дитині за допомогою кінетичного піску та різних дрібних деталей, конструктора побудувати справжню казкову країну).
2. А тепер скажи мені, ким би ти хотіла бути в цій казковій країні? А чому ти хочеш бути …? А ким би ти не хотіла бути в казковій країні? Чому?
3. Тепер уяви собі, що за допомогою чар ти можеш зробити все, що забажаєш. Ти можеш створювати, змінювати, знімати закляття, або зробити так, щоб що-небудь зовсім зникло.
4. Так скажи мені, що б ти зробила? А навіщо?
5. Якби ти могла у цій країні набути будь-якого вигляду, перетворитися на кого завгодно або будь-що, на що або на кого ти хотіла би перетворитися? Чому? А на кого ти ні за що не хотів би перетворитися? Чому?
6. Ти відмінно впоралася з роллю чарівниці. Але кожна гра закінчується, і наша теж. І тепер ти вже не чарівниця, а (ім'я, прізвище дитини).
7. Ти справжня молодчинка! Наша гра закінчилася. Вона тобі сподобалася? Що тобі сподобалося найбільше в цій грі?
Отже, пісочна ігротерапія, є продуктивним і дієвим методом організації діяльності з дітьми з особливими потребами, який дозволяє краще розуміти і приймати світ дитини, підтримувати її позитивний тонус і самопочуття.