Казка як засіб розвитку зв`язного мовлення у дітей дошкільного віку (з досвіду роботи фахівця (консультанта) (вчителя-логопеда) Чернівецького ІРЦ)
Оволодіння зв’язним мовленням складає найважливішу умову успішної підготовки дитини до навчання, передбачає самостійний вибір дітьми структури висловлення (тематична спрямованість, логічна послідовність, композиційна цілісність), відповідного мовленнєвого оформлення (лексико-граматичні, синтаксичні й емоційно-виразні засоби) і використання власного досвіду;
Розвиток зв’язного мовлення є одним із важливих завдань в загальній системі роботи з розвитку мовлення з дітьми із ЗНМ. Навчання зв’язному мовленню одночасно є метою і засобом практичного опанування мовою. Воно має надзвичайне значення для розвитку інтелектуального розвитку дитини, позитивно впливає на формування комунікабельності, доброзичливості, ініціативності, креативності та компетентності.
У дітей із загальним недорозвиненням мовлення на фоні системних мовленнєвих порушень затримується розвиток психічних процесів і не формуються комунікативні навички. Їх недосконалість не забезпечує процес спілкування, а значить і не сприяє розвитку мовленнєвої та пізнавальної діяльності, перешкоджає оволодінню знаннями. Так у дітей із ЗНМ виникають перешкоди в засвоєнні рідної мови, її звукової системи, граматичного ладу, лексичного складу.
Казка – це універсальний засіб розвитку, виховання і навчання дітей раннього і дошкільного віку. Прослуховування казок дозволяє розширити, збагатити словниковий запас, закласти міцний фундамент зв'язного мовлення. Адже казки, як правило, включають в себе повторення, багаторазове прослуховування яких сприяє запам'ятовуванню слів і окремих виразів і, отже, поповнення пасивного словника. Варто тільки згадати такі казки, як «Колобок», «Ріпка», «Рукавичка», «Коза-Дереза» та інші. Діти, слухаючи казку, із задоволенням повторюють разом з дорослими пісеньки головних героїв, початок і кінець казки і т. д. Драматизація казки сприяє розвитку вміння вести діалог, а переказування - навчає монологічного мовлення, розвиває пам'ять. Спостереження показують, що традиційний процес формування зв’язного мовлення дошкільників із ЗНМ базується здебільшого на переказуванні та розповіданні за наслідуванням.
У своїй роботі ми використовуємо такі логопедичні методи і пройоми роботи з казкою:
Для наймолодших дошкільників
- Виразне читання та розповідання казки педагогом (з використанням настільного театру, фланелеграфа, театру іграшок тощо).
- Перегляд мультфільму (за казкою).
- Спільний переказ казки (з опорою на ілюстрації).
- Розповідь казки з імітацією дій та рухів героїв.
- Розповідь казки за опорними малюнками (ілюстраціями).
- Інсценування казки дітьми за допомогою настільного театру.
- Інсценування казки у масках-наголівниках.
- Інсценування за допомогою театру іграшок.
- Дидактичні ігри за змістом казки: «З якої казки герой?», «З якої казки я прийшов?», «Добери картинку».
- Рухливі ігри за мотивами казок, тощо.
Для дітей середнього дошкільного віку
- Бесіда за навідними запитаннями за змістом казки (спонукаю дітей давати повні відповіді).
- Розгляд ілюстрацій до знайомої казки.
- Включення казкових образів і елементів казкових сюжетів у артикуляційну, дихальну, нейро гімнастики;
- Зацікавлюючий чи сюрпризний момент (прихід героя казки).
- Виконання ігрових завдань, дидактичних ігор і вправ за змістом казки:
- повторити чистомовку ;
- закінчити розпочате речення;
- знайти доріжку до персонажа казки (показати пальчиком);
- назвати героя казки, який «заховався», якого «не стало»;
- назвати дитинчат героїв казки;
- розмістити героїв за висотою (від найнижчого до найвищого і навпаки);
- відповідати на запитання, використовуючи прийменники у, на, під, біля, за;
- назвати, хто з героїв казки стоїть попереду, позаду; першим, другим;
- підібрати відповідні подарунки героям казки;
- підібрати пару відповідних картинок;
- побудувати діалог між героями казки;
- описати героя «Який, яка, яке?»;
- пригадати послідовність подій у казці (Що спочатку, а що потім?);
- виконати тематичну пальчикову гімнастику, фізкультхвилинку, рухливу гру;
- поселити героїв казки у їхні хатинки;
- покликати героїв казки (утворення кличної форми);
- назвати лагідно героїв казки;
- підібрати хвостики героям казки;
- скласти ціле з частин;
- виконати шнурування;
- обговорити поведінку та дії героїв казки, тощо.
- Відтворення емоцій персонажів казки (у дзеркалі).
- Відгадування казки за загадками.
- Відгадування загадок про казкових героїв.
- Відгадування персонажів за їх відповідними силуетами.
- Поради казковим героям.
- Викладання портретів героїв казки з геометричних фігур.
- Складання пазлів за змістом казки (з 2-4 частин).
- Моделювання казки за допомогою геометричних фігур, тощо.
Для старших дошкільників та школярів із ЗПР використовуємо завдання, що сприяють розвитку уваги, уяви, фантазії та зв’язного мовлення. Наприклад:
- Придумування продовження казок
Казки часто не мають відкритого фіналу, навпаки закінчення часто чітке і логічне: ріпку витягнули, колобка з'їла Лисиця, Попелюшка і Принц одружилися. Дитині можна запропонувати поміркувати, що ж могло статися далі в житті персонажів. Варіанти продовження у дітей можуть бути різними, залежно від рівня їх сприйняття та аналізу казки, розвитку творчої уяви.
- Зміна кінцівки казки
Дитині пропонується змінити кінцівку казки, яка їхї не влаштовує. Наприклад, у народних казках «Колобок», «Рукавичка» або в авторських «Русалонька» Г. Х. Андерсена.
- Спеціальне вирішення проблемного питання, поставленого до казки
Важливо гарненько подумати над проблемою, яка спонукала б дитину фантазувати, допомагати улюбленим героям шукати вихід зі складних ситуацій, придумувати кілька версій і вибирати з них одну. Наприклад: Принцеса всю ніч лежить на горошині і не може заснути. Потрібно винайти щось таке, що допоможе Принцесі спокійно заснути.
- Заміна ситуацій у знайомих казках
Вкотре читаючи дитині добре знайому казку, потрібно домовитися щось у ній змінити. Спочатку незначні зміни вносить дорослий, але так, щоб спонукати дитину фантазувати: «А давай зробимо так, щоб ...»
- Заміна характерів персонажів казки
Улюблені казкові образи, з якими зустрічається дитина безліч разів, формують у неї стереотипи і стереотипне мислення. А для того, щоб розвивати креативність, оригінальність, запропонуйте дитині придумати нову казку, наділивши головних персонажів давно відомої казки новими якостями.
- Складання казок з персонажами з інших казок
Можна запропонувати дитині створити нову казку, в якій братимуть участь персонажі з інших казок. Для початку доцільно підібрати ілюстрації з їх зображеннями і уважно їх розглянути, згадати історію кожного, а потім «перемістити» їх у нові обставини.
- Складання казок про фантастичні країни і світи
Звичайно, такі країни придумують спочатку самі дорослі і допомагають дітям дати їм назви: «Тілі-вілі-тряндія», «Небувалія» і т.д. Дитина розповідає про країни за таким планом: 1. Хто живе в цій країні? 2. Що вони роблять? 3. Як ми туди потрапимо? 4. Що там будемо робити? 5. Що привеземо з цієї країни на пам'ять?
Цікавих і захоплюючих подорожей казками!
Використано матеріали: