Ігрова логопедія, один із методів розвитку і формування мовлення дітей з особливими потребами
Що таке ігрова логопедія? Це системний підхід, який дозволяє охопити мовлення дитини більш ширше, оскільки дає змогу системно оцінити порушення, орієнтуватися на мотивацію дитини і використовувати різноманітні опори (жестові, предметні, музичні, ритмічні тощо).
Мовлення - складноорганізована і структурована система. Спостерігаючи ті передумови, недостатність яких приводить до затримки мовного розвитку чи розбалансованості комунікації, наші заняття спрямовуюються як на “дозрівання” необхідних передумов мовлення, так і на його формування в умовах існуючого дефіциту функцій у дитини.
В грі легше і реальніше знайти актуальний для дитини мотив. І, підбираючи саме той рівень опор, який буде доступний дитині крок за кроком формувати різні компоненти мовлення.
Такі заняття не схожі на класичні методи роботи логопеда з картинками і за столом (хоча на деяких етапах ми також так працюємо). Логопед може сидіти на підлозі, під ритм пісні стукати барабанними паличками чи дерев’яними ложками, годувати тварин зерном тощо. На заняттях використовуємо різноманітні предмети (іграшки), дидактичні матеріали, комп'ютерні програми, казкові персонажі. Дитина поринає в якусь цікаву для неї історію, можливо грає якусь роль, самостійно вирішує завдання, завдяки чому охочіше і швидше включається в навчальний процес. Очевидно, що безпосередня дидактична мета логопедичного заняття у дитини не викликає ніяких особливих емоцій і не спонукає до дії, дитині цікавий процес, гра як раз допомагає зробити її участь в цьому процесі доступним і органічним.
Методи ігрової логопедії дозволяють впливаючи на органи чуття (сенсорну систему) розвивати і коригувати ті передумови мовлення, які необхідні. Адже нервова система, отримуючи подразнення із зовнішнього і внутрішнього середовищ у вигляді відчуттів, формує наші уявлень про навколишній світ. А щоб навчитися говорити дитина має навчитись відчувати, рухатись, розуміти, запам’ятовувати, спілкуватись зі своїм партнером по комунікації.
Особливістю ігрової логопедії не є безцільне використання яскравого дидактичного матеріалу, іграшок, а саме системний, структурний підхід: відштовхуючись від ігрової мотивації, поетапне і послідовне формування та розвиток необхідних мовленнєвих компетентностей. Це не просто ігри для розвитку мовлення, а системна робота, що починається з діагностики (визначення рівня мовленнєвого розвитку), визначення найближчої мовленнєвої цілі, підбір технік для досягнення цієї цілі.
Як результат:
- формуємо і розвиваємо мовленнєві навички;
- стимулюємо психоемоційний розвиток;
- стимулюємо когнітивні здібності.