А як розмовляють ваші діти?
Ще в животі у мами діти впізнають голоси батьків і реагують на них спалахами радості. Крім цього, вчені з’ясували, що перші 50 слів дитина впізнає до того, як починає їх вимовляти. Це значить те, що слово вже знаходиться в пам’яті, а озвучене буде місяців через п’ять. Не тільки звуковимову, а й інтонацію та мелодичність дитина переймає від матері. Чуючи ласкавий мамин голос, вони вже у 2 — 3 місяці пробують відповісти “гулінням”, у 5 — 6 міс. починають лепетати, а у 8 — 9 міс. вимовляють перші нескладні слова.
До кінця першого року життя здорова дитина чітко вимовляє звуки А, О, У, М, Н, П, Б, Д, Т, К. Словниковий запас — 5 — 15-20 слів.
В період з 1,5 — 2 років дитина починає розмовляти. З 1- 2 років має знати 100 — 300 слів і будувати нескладні фрази (мама дай тощо).
До 3-х років словниковий запас збільшується у 3 — 4 рази. Малюк знає назви предметів, охоче розповідає де він був і що бачив. Вимоляє всі звуки, крім сонорних (л, р, р, і шиплячих ш, ж , ч).
на 4 — му році життя словниковий запас складає 1500-2000 слів. Дитина може переказати казку, описати враження від прогулянки. Не біда, якщо в цьому віці малюк плутає закінчення і ставить не правильно наголос, ці процеси ще в стадії розвитку.
В кінці 5-го року життя дитина повинна чітко вимовляти всі звуки, підбирати слова на заданий звук, впізнавати на слух звуки в слові.
Час звернутись до логопеда
Якщо вашій дитині важко спілкуватися зі своїми однолітками, і ви помітили, що її мова значно відстає від норми зверніться на консультацію до логопеда. Виясніть, що стало причиною. Можливо, ви дуже мало спілкуєтесь з вашою дитиною, і вона просто не чує розмовної мови. Тоді негайно почніть більше спілкуватись з дитиною, читати казки, вірші, активно займатись малюванням і ліпленням. Ще однією проблемою є відсутність правильного, чіткого, виразного мовленнєвого зразка, тобто, коли виражаючи свою любов чи захоплення діями дитини “сюсюкаємо”, розмовляємо, як з малесенькими. Ваше мовлення є взірцем для наслідування, тому воно має бути завжди правильним.
Підставою для відвідування логопеда є неправильна вимова звуків:
- свистячі “с”, “з”, “ц” малюк повинен чітко вимовляти до кінця 3 року життя.
- шиплячі і сонорні “ш”, “ж”, “ч”, “л”, “р” - до кінця п’ятого року життя, хоча вимова“р” - може формуватись до 6-6,5 років.
Якщо ви помітили помилки і вас тривожить мовлення вашої дитини зверніться за консультацією, оскільки, чим довше малюк буде шипилявити і картавити, тим міцніше закріпиться у нього неправильна вимова і тим важче буде в майбутньому виправити порушення.
Монолог чи діалог?
Ще варто звернути увагу на те чи вміє ваша дитина відповідати на запитання, звертатися із запитанням? Чи вміє логічно і послідовно розповісти про свою діяльність, бачене, почуте, пережите? А як розвинена фантазія? Чи складає сама розповіді, казки? Гаджетів і різні сучасні технічні засоби так заполонили життя, що дитина ладна ввесь день просидіти за телефономкомп’ютеромпланшетомтелевізором тощо, а часу порозмовляти, поділитися своїми враженнями і думками не має. А саме у сім’ї, у розмові з дорослими рідними розвивається діалогічна і монологічна форма мовлення. Діти, з якими батьки багато і вдумливо говорять, розвиваються швидше і мають правильне мовлення.
Поради батькам
- Стежте за мовленням дітей, своєчасно виправляйте недоліки.
- Пам’ятайте, що ваше мовлення — взірець для наслідування, тому воно має бути завжди правильним.
- Використовуйте кожну вільну хвилину для розмови з дитиною.
- Не втручатейсь у дитячі розповіді, спочатку вислухайте дитину, а потім виправляйте помилку.
- У двомовних сім’ях завжди звертайте увагу на те, якою мовою говорить ваша дитина, виправляйте помилки двомовності.
- Не повторюйте за дитиною неправильної вимови звуків.
- Якщо ж мовлення вашої дитини нечітке і незрозуміле для оточення, зверніться до вчителя-логопеда.